Jutro rozpoczyna się wrzesień. Już? Tak szybko? Jednym z plusów końca wakacji i rozpoczęcia normalnego trybu pracy jest bogactwo premier książkowych. Starałam się ograniczyć (jak zawsze), ale jest tyle przeciekawych tytułów, że kiepsko mi to wyszło. Mało powieści, trochę reportażu, chyba wyjątkowo najwięcej jest pozycji popularnonaukowych. I, co już jest naprawdę niespotykane, nie ma żadnej książki Czarnego! (odbiję sobie w październiku). A zatem:
Dominik Szczepański, Piotr Tomza – Nanga Parbat. Śnieg, kłamstwa i góra do wyzwolenia – Na początek idzie kolejna cudowna górska książka od Wydawnictwo Agora. Opis jest krótki – Nanga Parbat, góra, z której najlepiej widać ciemne strony himalaizmu. Nie mogę się absolutnie doczekać, tym bardziej, że znam autorów. Dominik Szczepański pisał razem z Olkiem Dobą Na oceanie nie ma ciszy, a Piotr Tomza to autor rewelacyjnyj książki Afryka Nowaka, czyli rowerem i pieszo po śladach sztafetą. Muszę, chcę, pragnę i pożądam!
.
Peter Wohlleben – Sekretne życie drzew – W lesie dzieją się zdumiewające rzeczy. Są tam drzewa, które porozumiewają się ze sobą, drzewa, które z oddaniem troszczą się o swe potomstwo oraz pielęgnują starych i chorych sąsiadów, drzewa, które doświadczają wrażeń, mają uczucia i pamięć. Niewiarygodne? Ale prawdziwe! Leśniczy Peter Wohlleben snuje fascynujące historie o zdumiewających zdolnościach drzew. Przytacza wyniki najnowszych badań naukowych i dzieli się swoimi obserwacjami z codziennej pracy w lesie. Otwiera przed nami sekretny świat, jakiego nie znamy. Powiem szczerze, że po książce Jane Goodall Mądrość i cuda świata roślin znajduję wielką frajdę w czytaniu o roślinach. ten świat jst naprawdę zakskaujący i fajnie jest o nim wiedzieć więcej.
Filip Springer – Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast – Trzydzieści jeden miast, kilkadziesiąt zajmujących opowieści. Filip Springer przejechał całą Polskę od Słupska po Krosno i od Suwałk do Wałbrzycha, żeby zobaczyć, jak żyje się dziś w miastach, które w 1999 roku utraciły status stolicy województwa. Poznał ich historię, rozmawiał z mieszkańcami. Spotykał przedsiębiorców, artystów, aktywistów i bezrobotnych. Zaglądał do lokalnych warsztatów i kafejek, odwiedzał upadłe fabryki i prężnie rozwijające się firmy, dworce i McDonald’sy. Pytał ludzi o to, z czego są w swoim mieście dumni, co ich cieszy, a co chcieliby zmienić. Z książki wyłania się niejednoznaczny, migotliwy obraz Polski mniejszych miast – gdzie wszystko może się zdarzyć i nic nie jest tak proste, jakby się mogło wydawać. Lubię takie opowieści, lubię Polskę małych miast, w końcu sama jestem z jednego. Lubię Springera za to, że chce mu się jeździć i opowiadać historie ludzi. Na pewno przeczytam.
Paull Laline – Rój – Podporządkowanie. Posłuszeństwo. Służba. Flora 717 to twarda sztuka. Wywodząca się z rodu sprzątaczek, najniższej warstwy totalitarnej społeczności ula, dla Królowej gotowa jest na każde poświęcenie. Wychodzi cało z wewnętrznych pogromów, czystek religijnych i przerażających napaści drapieżnych os. Z każdym aktem odwagi zyskuje coraz mocniejszą pozycję, dzięki czemu poznaje ukrytych wrogów oraz mroczne tajemnice ula. Istnieje jednak coś silniejszego nad oddanie i posłuszeństwo, czyli naczelną zasadę rządzącą życiem wszystkim pszczelich sióstr. To własne dziecko… Żarliwa i – wszystkim poza Królową – bezwzględnie zakazana matczyna miłość sprawi, że Flora złamie najświętsze ze wszystkich praw…na tę książkę zwróciłam uwagę przez Historię pszczół. Rój brzmi ciekawie i intrygująco, oryginalnie i nowatorsko. O tej książce powinno być głośno.
Joanna i Rafał Pasztelańscy – Policjanci. Za cenę życia – Najbardziej sensacyjne historie z udziałem policjantów to nie podejrzane układy czy zakrapiane imprezy z bandytami, ale codzienna służba. Dziś to przestępcy stają się celebrytami. O funkcjonariuszach, którzy ze złem mierzą się każdego dnia, mówi się niewiele. A zbrodnie zdarzają się codziennie. To nie książka o złych glinach. To historie o prawdziwym bohaterstwie, o ludziach, którzy nie cofnęli się przed ryzykiem. O ich odwadze, kulisach pracy i bliskich, których zostawili. Dziewięć opowieści. Dwunastu policjantów. Historia ich służby to historia polskiej policji. Nie wiem, czy ją przeczytam, ale umieściłam ją w tym zestawieniu dlatego, że zgadzam się z powyższymi zdaniami. Poza tym zaczytujemy się w kryminałach skandynawskich, może warto poznać realia polskiej policji. Na pewno ciekawa pozycja.
Rafał Skarżycki, Tomasz Lew Leśniak – Hej, Jędrek! Masz cykora? – Kiedy Jędrek wyjeżdża ze swoją klasą na długo wyczekiwaną zieloną szkołę, nie przypuszcza, że znajdą się tam także jego najwięksi wrogowie – szóstoklasiści zwani neandertalczykami. Bo nawet jeśli wielkość człowieka mierzy się siłą jego nieprzyjaciół, niekoniecznie trzeba mieć z nimi nieustanny kontakt…Jednak wkrótce okaże się, że nie to jest jego największym problemem. W końcu kto, jadąc na szkolną wycieczkę, spodziewa się afery kryminalnej? To już czwarty tom przygód mojego ziomala Jędrka! Nie mogę się już doczekać! 🙂
Bartosz Szczygielski – Aorta – Mocny debiut kryminalny! Podziemny Pruszków i pierwsza część trylogii noir. Na jednym z pruszkowskich osiedli znaleziono kobiece zwłoki z wyłupionymi oczami. Nowa sprawa to szansa na rehabilitację komisarza Bysia. W miarę rozwoju śledztwa okazuje się, że brutalne morderstwo to wierzchołek góry lodowej, a wszystkie tropy prowadzą do szarej eminencji Pruszkowa. Czy Byś jest na tyle zdeterminowany, by wypowiedzieć wojnę… To debiut i to od razu ze słowami Bondy na okładce Mamy wreszcie naszego Marlowe’a. Dawno nie czytałam tak dobrego polskiego kryminału. Panie Szczygielski – proszę o kontynuację. Polecam Wam uwadze! 🙂
Carl Sagan – Kosmos – Kosmos jest opowieścią o długiej odkrywczej podróży ludzkości oraz o tych, którzy wywarli znaczący wpływ na postać współczesnej nauki. Carl Sagan z kosmicznej perspektywy spogląda na naszą planetę przypominającą błękitny klejnot, zamieszkaną przez istoty, które właśnie zaczynają poznawać sens jedności z otaczającym światem i wyprawiać się na rozległy ocean kosmosu. Dzięki jego zdumiewającej umiejętności przedstawiania zagadnień naukowych w sposób zarówno zrozumiały, jak i ekscytujący powstała przejrzysta opowieść o nauce, o tym, jak równocześnie rozwijały się i nauka, i cywilizacja. Autor omawia m.in. działalność starożytnej Biblioteki Aleksandryjskiej, pochodzenie życia oraz materii, gwiazd i planet, podstawy teorii ewolucji, misje sond kosmicznych. Rozważa również najnowsze odkrycia dotyczące życia poza Ziemią i sposoby ewentualnego porozumiewania się z istotami zamieszkującymi inne planety. Tak bardzo cudownie, że Zysk to wydał i to jeszcze w taki piękny sposób! Jestem zachwycona i nie mogę się już doczekać! O Saganie troszkę Wam już pisałam, ale przy okazji tej książki wymyślę coś specjalnego! 🙂
Alan Moorehead – Nad nilem błękitnym i białym – Podróż przez wspaniałą historię eksploracji źródeł Nilu w okresie 1798-1900. Zagadka źródeł Nilu – konkurującego z Amazonką o tytuł najdłuższej rzeki na świecie – fascynuje od ponad dwóch tysięcy lat. Przez tak długi czas była ona przedmiotem sporów największych podróżników i do końca została niezbadana. Jak trafnie określił to pod koniec XIX wieku szef administracji brytyjskiej w Ugandzie Harry Johnson, sprawa ta stała się „największą tajemnicą geograficzną, jaka pozostała jeszcze po odkryciu Ameryki”. Wspaniałe wznowienie genialnej historii! Warto, warto, warto!
Daniel Levitin – Zasłuchany mózg. Co się dzieje w głowie, gdy słuchasz muzyki – Daniel J. Levitin, niegdyś muzyk rockowy, a dziś neurobiolog, analizuje związek między muzyką – jej wykonaniami, kompozycją, sposobami słuchania i powodami, dla których nam się podoba – a mózgiem człowieka. Wykorzystując najnowsze badania i przykłady muzyczne, od Mozarta, Elli Fitzgerald i U2 po Schönberga i Metallikę, Levitin pokazuje: dlaczego odczuwamy więź emocjonalną z muzyką, której słuchaliśmy, będąc nastolatkami; jak kompozytorzy wykorzystują to, w jaki sposób nasz mózg racjonalizuje świat; dlaczego 10 000 godzin ćwiczeń – a nie talent – sprawia, że stajemy się wirtuozami; jak to się dzieje, że niektóre melodie długi czas tkwią w naszych głowach. Książka Zasłuchany mózg to otwierająca uszy i głowy analiza jednej z namiętności rządzących naturą człowieka. A to taka ciekawostka. Akurat ja nie mam żadnych zdolności muzycznych (albo są bardzo, bardzo ukryte), ale chętnie dowiem się, co się dzieje w moim mózgu, kiedy słucham muzyki 🙂
Anya von Bremzen – Szarlotka Lenina i inne sekrety kuchni radzieckiej – Wyjątkowa, osobista opowieść o jedzeniu i o dwudziestowiecznym ZSRR . W porywających wspomnieniach Ania von Bremzen odtwarza siedem dekad sowieckiego życia przez pryzmat gotowania i jedzenia, rekonstruuje też wzruszającą historię rodzinną, obejmującą trzy pokolenia. Osobista narracja jest osadzona w rzeczywistości historycznej – ukazuje krwawe rekwizycje zboża za Lenina, maniery Stalina przy stole, debaty kuchenne Chruszczowa, katastrofalną w skutkach politykę antyalkoholową Gorbaczowa, wreszcie upadek ZSSR. Wszystko to spaja w jedną całość ironiczny humor autorki, jej żarliwa nostalgia i przenikliwe spostrzeżenia. Sowiecka sztuka kulinarna poruszy zarówno waszą duszę, jak i zmysły. Ostatnio pisałam Wam o książce z tej serii (Kumin, kakao i karawana), więc wiecie, że bardzo ją lubię. Sowiecka sztuka kulinarna? Proszę bardzo! <3
Simon Singh – Simpsonowie i ich matematyczne sekrety – Książka Simona Singha omawia matematyczne aspekty komediowego serialu animowanego Simpsonowie, nadawanego nieprzerwanie od 1989 roku. Singh objaśnia żarty matematyczne z różnych działów matematyki pojawiające się w kreskówce. Szczególną uwagę zwraca na tzw. gagi stopklatkowe, czyli żarty ukazujące się krótko w tle jako np. napisy lub szyldy, niekoniecznie związane z fabułą, a „zwiększające zawartość komediową” serialu. Wszyscy znają serial, mało kto wie, że wśród twórców kreskówki jest wielu matematyków 🙂 To będzie świetna książka, która łączy zabawę z rozrywką! Koniecznie muszę przeczytać!
Hubert Klimko-Dobrzaniecki – Zostawić Islandię – Hubert Klimko-Dobrzaniecki był nią zafascynowany od wczesnej młodości, a właściwie już od dzieciństwa. W pościgu za tym zauroczeniem, dotarł na Islandię bynajmniej nie jako turysta. Spędził tam wiele lat, studiował, imał się różnych zajęć (pracując m.in. w domu spokojnej starości), zawierał liczne znajomości i przyjaźnie. Dzięki temu Czytelnik może spojrzeć na Islandię niejako od wewnątrz, odkrywając to, co dla wielu turystów i przygodnych obserwatorów pozostaje ukryte. Poznać nie tylko jej unikalną przyrodę i krajobrazy, ale także życie codzienne Islandczyków, ich charaktery, specyficzne, często zaskakujące obyczaje. Islandia pociąga również mnie i z chęcią sięgnę po tę książkę. Zwłaszcza, że do Autora przymierzałam się już kilka razy, ale jakoś na nie było po drodze.
Longin Pastusiak – Panie Białego Domu – Żona prezydenta, Pierwsza Dama Ameryki, jest niewątpliwie jedną z najważniejszych kobiet w Stanach Zjednoczonych. Mimo to niewiele żon prezydentów dzięki własnej pracy i osiągnięciom znalazło trwałe miejsce w historii USA. Mówi się żartobliwie, ale w znacznym stopniu słusznie, że pozycja żony prezydenta jest najwyższym, nieobieralnym, niepłatnym stanowiskiem nie tylko w Stanach Zjednoczonych, ale na całym świecie. Jest to książka zarówno o miłości, przywiązaniu, wzajemnej pomocy, jak też o konfliktach, zdradzie, egoizmie. Niewiele wiemy o żonach amerykańskich prezydentów, zwłaszcza tych z XVIII i XIX wieku. Rzadko się o nich wspomina w podręcznikach historii, częściej w biografiach prezydentów. Pierwsze Damy Ameryki bardzo się różniły. Żony pierwszych prezydentów Stanów Zjednoczonych wywodziły się na ogół z bogatych rodzin. Na tą książkę wpadłam, jak już miałam zamykać listę. Ale przecież musiałam ją jeszcze dodać – książek o historii Stanów i prezydentach jest całe mnóstwo. O ich żonach – już mniej 🙂 Bardzo dobrze, że taka publikacja powstała!
Sporo z tych tytułów mam w planach, nie wiem tylko kiedy to zdążę przeczytać 😉
Sekretne życie drzew zapowiada się fascynująco ♥
Ja właśnie skończyłam wpis na swojego bloga. Kilka propozycji nam się pokrywa, ale jakże by mogło być inaczej, skoro Ty proponujesz same dobre książki! 🙂
I wzajemnie 😀
Głównie i przede wszystkim Springer. Coś mało prozy 😉
Ano mało. Jakoś tak wyszło. Chyba teraz jestem w ciągu reportażowo-popularnonaukowym 😉
Nie wiem, którą książkę wybrać! Obecnie jestem na etapie planowania przyszłej podróży na Islandię, więc po książkę o Islandii sięgnę.
Oooo, jedziesz na Islandię? Jak cudownie! <3 Też kiedyś pojadę! 🙂
Najbardziej jestem ciekawa “Policjanci. Za cenę życia” i “Aorty”, która może być bardzo dobrym debiutem 🙂
Też jestem jej bardzo ciekawa! Zobaczymy, zobaczymy 🙂
Dostałam oczopląsu 🙂 Na pewno Sekretne życie drzew to must have 🙂
To przybij piątkę 😉 A jeszcze parę tytułów wywaliłam, bo a tak bardzo nie musiały się tu znaleźć, ale w sumie też chętnie je przeczytam 😀
Springer. Zdecydowanie.
Filip Springer bardzo <3
Też czekam z niecierpliwością!